spilka1

Vendbare vindusbeslag gjennom 60 år

Gjennom snart 60 år har Spilka Classic hatt en sterk markedsposisjon for vendbare vindusbeslag. Mens mange konkurrenter flagger ut, velger Spilka å bygge seg opp her hjemme.

Publisert

Helt siden etableringen av Spilka har bruk av teknologi i produksjonen vært viktig for å styrke konkurransekraften. Foto: Spilka

- Pålitelighet og stadig innovasjon er forklaringen på suksessen, sier Anders Blindheim, markedsdirektør i Spilka.

Hvor ofte har du tenkt på vindusbeslagene dine i det siste? Ikke så ofte? Det betyr antakelig at de fungerer som de skal. Sjansen er stor for at vinduet ditt kommer fra en av de mange norske produsentene som utruster sine vinduer med beslag fra Spilka.

Spilka har solgt 40 millioner av sitt klassiske beslag, og kurven peker fremdeles oppover. For å finne ut hvordan det er mulig, må vi ta turen til en rødmalt fabrikk på Emblem utenfor Ålesund.

Vinduet som kunne vendes

Robot-teknologi kom tidlig på plass og er en viktig del av Spilka sin kjernekompetanse. Foto: Spilka

Spilka-beslaget ble kjent gjennom det såkalte Husmorvinduet, senere H-vinduet. Listen over norske vindusprodusenter som i dag benytter den samme funksjonaliteten er lang.

- Utfordrere har forsøkt å gjenta suksessen, men det er fremdeles originalen som dominerer markedet for utadslående vinduer med toppsving, sier Blindheim.

Det hele startet med et besøk fra en lokal oppfinner i 1958. Selv ante nok ikke Harald Kvasnes at han var med på å starte et industrieventyr da han banket på døra hos Spilka. Han hadde bare løst et problem på godt sunnmørsk gründervis: ved å ta saken i egne hender. Hjemme i kjelleren hadde han utviklet et beslag som gjorde at vinduet kunne vendes om sin egen akse. Slik ble det blant annet lettere å vaske. Nå ville han få satt det i produksjon. Og resten er historie.

Løser alt innenfor fire vegger

Originalen Spilka Classic er populær hos vindusprodusenter, byggherrer og forbrukere.Foto: Johan Holmquist

- Kvasnes kom hit fordi han visste at Spilka hadde lang erfaring og bred kompetanse på behandling av metall, og at vi hadde det rette utstyret. Den tradisjonen står sterkt den dag i dag. Vi har egne verktøymakere og en utviklingsavdeling som gjør at vi løser alle utfordringer her på huset. Det gjør at vi kan omstille oss fort. Og kundene våre vet av erfaring at vi snur oss kjapt, sier produksjonssjef Sigmund Breivik.

Breivik er en av mange veteraner i Spilka. Flere av de ansatte har gått på fabrikkgulvet i over 40 år, og vært vitne til en rivende utvikling. De tyngste og mest gjentakende arbeidsoppgavene ble tidlig overlatt til kjappe, utrettelige roboter. Men kjernen i virksomheten består: sunnmørsk vilje til innovasjon, og helnorske produkter.

Idéen er den samme i dag som den var i 1958, selv om Spilka Classic anno 2015 har blitt slankere, mer raffinert i detaljene og tilpasset moderne standarder.

- Man kan sammenlikne det med ostehøvelen. Lager du en smart løsning som fungerer, og som gjør akkurat det den skal år etter år, da er det ikke mye vits i å finne opp kruttet på nytt. Der har du den grunnleggende forklaringen på suksessen: dette er fremdeles en "steike god løsning". Det er fascinerende å tenke på, sier salgssjef Terje Tolaas.

Vareforsyningsleder Elisabeth Pasquine supplerer med en annen forklaring:

- Reklamasjonsandelen på Spilka Classic er nede i 0,0006 prosent, i rene tall seks av en million produserte beslag. Dette bekrefter at produktet er driftssikkert og sparer både våre kunder og kunders kunder for potensielt merarbeid og kostnader.

Fornyer seg stadig

Men markedet hviler ikke, og beslag-produsenter må også utvikle seg hele tiden. Ved utviklingsavdelingen sitter R&D Manager Per Helge Knudsen ved reoler fulle av dokumentasjon. Under ham er en stor verkstedhall der de ansatte kan boltre seg med testing av både gamle og nye produkter. De siste årene er Spilka Classic blant annet blitt tilpasset nye vektkrav. Standarden på beslaget oppgraderes jevnlig slik at forbrukerne får det de vil ha, være seg større vinduer eller flere lag med glass for å spare energi.

- Er det noe vi eller kundene vil prøve ut, så bygger og tester vi det her. Slik har vi alltid gjort det på Spilka. Det er en bedrift tuftet på innovasjon, sier Knudsen.

Tilpasser seg fremtiden

Teknologisk utvikling har alltid vært viktig. I 1977 traff Spilka en tøff beslutning og gjorde store investeringer i automatisering av beslag-produksjonen. Det var uhørt tidlig for norsk industri, men resultatet er at de både kunne beholde en helnorsk produksjon, og øke konkurransekraften. I dag er de som «kjerringa mot strømmen»: Mens mange konkurrenter flagger ut, velger Spilka å bygge seg opp her hjemme.

Siste tilskudd er en sterk satsing på aluminiumprofiler som er et voksende segment for norske vindusprodusenter. Her anvender Spilka alle sine 80 år med verksteds- og produksjonskompetanse på et nytt felt. Maskinparken er allerede innkjøpt og satt i sving, til stor interesse fra gamle og nye kunder.

Lite klager

Familieeide Spilka har alltid stått for robusthet og varighet i lokalsamfunnet, noe som preger produktene deres. At det er få klager og reklamasjoner er viktig både for økonomien og omdømmet til både kundene og byggherrene. Det er derfor godt innprentet hos både nye og gamle ansatte i Spilka at de lever av sitt omdømme som en kvalitetsleverandør.

- Blikket er derfor alltid rettet fremover mot nye produkter, ny teknologi og stadig bedre måter å betjene kundene på, sier Blindheim.

AS Spilka Industri ble grunnlagt i 1933 av Knut Stafset for produksjon av barnevogner. Selskapets historie er preget av innovasjon og produktrikdom som inkluderer gear til elektromotorer, strekapparatur til dekorasjon av sykler, beslag og komponenter til møbelindustrien etc. I 1958 startet man produksjon av vindusbeslag, og fra 1977 har dette vært den dominerende aktiviteten til selskapet. I dag er AS Spilka Industri en av verdens ledende produsenter av systemløsninger for produksjon av utadslående vinduer, og fremdeles eid 100% av familien Stafset.

Powered by Labrador CMS