Første tog fra Follum tømmerterminal 11. februar

Viken Skog har fastsatt ny dato for åpning av Follum tømmerterminal, 11. februar. Etter planen blir toget lastet med massevirke til Norske Skog Saugbrugs. Viken Skog har en målsetning om å kjøre 100.000 kubikkmeter tømmer på tog fra Follum tømmerterminal det første året, med muligheter for utvidelse neste år. Follum tømmerterminal er en av landets største tømmerterminaler, heter det i en pressemelding fra Viken Skog.

Publisert

Stort potensiale for økt tømmertransport på norske jernbaner. Illustrasjonsfoto: Njål Svingheim

Tømmer er et tungt råstoff, med stort volum slik at kostnaden ved å frakte tømmeret med bil er vesentlig dyrere enn å frakte det med tog på lange avstander.

Det første Viken Skog-toget er i samarbeid med Moelven og går til Norske Skog Saugbrugs i Halden. Det går ca. 1.350 kubikkmeter tømmer pr. tog fordelt på 22–23 vogner. Viken Skog har planlagt å kjøre ca. ett tog i uken det første halvåret, og to tog i uken det andre halvåret. Totalt ca. 100.000 kubikkmeter det første året med muligheter for å utvide antallet kubikk neste år.

Investering av Viken Skogs andelseiere

Styreleder i Viken Skog, Olav Breivik synes dette er en stor dag for Viken Skog.

– Mange har ventet på at vi skal få aktiviteten i gang på Treklyngen, og dette er det første større prosjektet som settes i gang, sier Breivik. – Det å ha en tømmerterminal er strategisk viktig for å kunne frakte og eksportere tømmer på tog. Follum tømmerterminal er en investering som Viken Skogs eiere har gjort og driften vil gi en avkastning til eiere i hele «Viken-land». Dette har stor betydning for skogfylket Buskerud med en tømmerterminal i hjertet av skog-Norge. Vi legger sten på sten for å øke avkastning og konkurransekraften. Viken Skog er ikke bare en tømmerkjøper, vi er også en industribygger for å sikre økt verdiskapning, sier Breivik.

Også tog med tømmer inn til Treklyngen etterhvert

Takket være at rivingsprosjektet på Follum har gått så bra økonomisk er tømmerterminalen finansiert innenfor rammene for rivingsprosjektet.

– Vi har reetablert et 500 meter nybygd spor inn på det området som skal brukes som tømmerterminal, sier daglig leder i Treklyngen, Rolf Jarle Aaberg. – Grunnarbeidene ble utført som en del av riveprosjektet, og gjenbruk av sporvekslere, brukte sviller og skinner har vært med på å gjøre det mulig å etablere en praktisk terminal for lasting av tømmer til en lav kostnad. Vi ser også for oss muligheten for å få tømmer med tog inn til Treklyngen, og produkt ut etter hvert som prosjektene utvikler seg.

Elling Tuft Transport AS er terminaloperatør

Terminaloperatør er Elling Tuft Transport AS som sørger for terminaldriften. Den døgnåpne tømmerterminalen benytter fotoweb, og er derfor ikke avhengig av bemanning.

– For oss er det viktig med en avtale med Viken Skog, og vi ser på det som en langsiktig avtale, sier daglig leder Elling Tuft. – Vi har ansatte hos oss som har jobbet i Viken Skog tidligere og kjenner logistikken av tømmeret meget godt. Vi er 18 ansatte i Elling Tuft Transport AS, og det har stor betydning at vi har oppdrag i nærmiljøet og er med på lokal verdiskapning.

Sparer både tid og penger

Viken Skog kjøpte for ett år siden 91 % av aksjene i transportselskapet Valdretømmer AS.

– Dette er en dag vi i Valdrestømmer AS har sett frem til, sier daglig leder i Valdrestømmer AS, Einar Bruskerud. – Det at vi kan begynne å kjøre tømmer til Follum igjen har stor betydning. Ca. halvparten av massevirket vi kjører i året, skal til Follum, og så håper vi det blir utvidet etter hvert. Vi får en kortere transportavstand som gjør at vi rekker å kjøre større volum pr bil. Nå som Follum tømmerterminal blir i drift, sparer vi både tid og penger.

Powered by Labrador CMS