Faksimile: Trender mars 2016, Norsk trevare

Trender mars 2016:God verdiøkning

Norsk trevares mars-rapport viser at alle segmenter, både dør, vindu og kjøkken, fortsetter å øke verdien per produkt.

Publisert

Norsk trevare trekker frem disse punktene fra rapporten:

Omsetningen av vinduer har økt med 2% målt mot samme periode i fjor. Dette til tross for en tidlig påske i år. Det gir en økning på 5 % i verdien per vindu.

Aluminiumskledde vinduer tar stadig større markedsandeler. I 2016 er det solgt 26 % aluvinduer, mens andelen rene trevinduer har blitt redusert til 71% av totalmarkedet.

Verdien per kjøkkenskap har økt med 3 %, og det er solgt kjøkken for 1 % mer enn samme periode i fjor.

Det er solgt færre innerdører og ytterdører i årets første kvartal, men verdien per dør har allikevel økt med 8 og 11 % (inner/ytterdør.)

Det er importert trevarer for over 950 mill hittil i år. Dette er 5 % mer enn i fjor. Importen av PVC vinduer har økt med 18 %.

Eksporten av trevarer har gått ned med 17 %. Ytterdører og vinduer står for den største nedgangen.

Last ned rapporten her

(Norsk trevare)

Magasinet Treindustrien er et unikt nyhetsforum som leverer ferskt bransjestoff seks ganger i året. Bladets oppgave er å informere hele den trebearbeidende industrien samt omsetningsleddene, om hva som foregår innenfor områdene produksjon, teknikk, økonomi, design, markedsføring og bransjepolitiske spørsmål.

Vil du bli bedre kjent med bladet?
- Last ned bladet elektronisk
- Eller bestill abonnement

Her får du et innblikk i hva vi skriver om

Powered by Labrador CMS