Den enkle, vanskelige jobben

«Vi må lære folk å se hva som er bra», sier snekkermester Per Bjerke i en artikkel bak i bladet. Der treffer han muligens noe av kjernen ved bransjens omdømmeproblem, som vi har rettet søkelyset mot i denne utgaven av Treindustrien.

Publisert

Kvalitet på produktene som lages må ligge i bunn som et solid fundament. Deretter må denne kvaliteten bevisstgjøres ute hos folk. Dermed begynner den postive spiralen å snurre. God kvalitet og økt bevissthet skaper etterspørsel, etterspørsel skaper bedre priser, bedre priser gir økt inntjening og mer solide bedrifter. Og dermed kanskje både høyere lønninger, økt attraktivitet hos ungdommen, med ditto bedret rekruttering.

Så enkelt er det – og faktisk så vanskelig. For dette er ikke gjort i en håndvending.

Men vi må begynne et sted. Og en god begynnelse er å produsere noe som er bra. Og det gjør jo bransjen allerede. Men så gjelder det å fortelle det. I en annen artikkel i bladet, som også aksler rundt bransjens omdømme, forteller vi at det i dag heldigvis finnes flere måter å spre et budskap på enn noen gang tidligere.

Og selv om det er vanskelig, er det ikke umulig. Bare se hva kokkene har fått til. De har fått det å lage mat til å bli noe av det kuleste som finnes. Da er det håp for en bransje som lager flotte produkter av tre også.

Lederartikkelen er hentet fra Treindustrien nummer 6/2011

Du kan laste ned bladet elektronisk her

eller bestille abonnement her.

"
Powered by Labrador CMS