Tone Bente Bergene Holm og Rune Kjølberg fra Maxbo.

Økte salget med 230 prosent

Bergene Holm har hatt stor suksess med sine Nord-produkter, som de har lansert de siste årene. I år har de solgt nærmere 300 000 meter med Nord-panel. Det er en volumvekst på 230 prosent.

Publisert

– Vi hadde tro på at Nord ville bli tatt godt imot i markedet, men hadde aldri forutsett en slik suksess. Nå brukes produktene både til hus, hytter og i større leilighetsprosjekter, sier kommunikasjonsdirektør Tone Bente Bergene Holm i en pressemelding.

Populær stil

Nord-kolleksjonen er laget av gran, og har et moderne utseende hvor treets struktur synes godt. Den består nå av både utvendig kledning og innvendig panel, pluss foringer og forskjellige typer lister. Interiørproduktene finnes i tre ulike farger med tilhørende lister, utforinger og smålister. I 2021 er det planlagt en lansering av enda en farge i denne kolleksjonen, skriver Bergene Holm.

Bergene Holm har en egen produktutviklingsgruppe som hele tiden vurderer hva som vil fungere både i markedet og i produksjonen.

– Utviklingen av Nord var ikke tilfeldig, men et resultat av at vi følger tett med på trendene. Den naturlige og litt værbitte stilen har bare blitt mer og mer populær, og mange har også blitt mer bevisste på treets helsemessige egenskaper i innemiljøet, sier Bergene Holm.

Nye kolleksjoner

Bergene Holm har også brukt året til å utvikle og lansere flere interiørprodukter og kolleksjoner. En av dem har fått navnet «Eventyrlig» og består av paneler, lister og foringer som er beiset i det de omtaler som «eventyrlige vakre farger».

– Vi har hentet inspirasjon fra gamle setre og støler og satt sammen et fargekart som skal gi interiøret en følelse av tidløshet og å ha vært der bestandig, sier hun.

En annen trend i markedet er inntoget av sorte vinduer og detaljer både på hus og hytter.

– Vi har derfor på tampen av året kastet oss rundt og utviklet en kolleksjon som ganske enkelt har fått navnet «Sort», sier Bergene Holm.

Imponert over suksessen

Nord-kolleksjonen og en rekke av de nye produktene finnes blant annet utstilt på alle Maxbos varehus. Rune Kjølberg, kategorisjef for trelast hos Maxbo, er imponert over suksessen Bergene Holm opplever.

– De har virkelig truffet kundene med svært mange av produktene sine. Særlig har interessen for Nord vært stor. I tillegg har den en pris som gjør det til et alternativ for svært mange, sier Kjølberg.

– Trevarer av denne typen er ikke noe man vanligvis forbinder med innovasjon og produktutvikling. Derfor er det ekstra moro å se hvordan markedet reagerer når man lager nye og gjennomførte kolleksjoner, sier han.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS