Follum tømmerterminal, Snorklipping med øks-600

Follum tømmerterminalen er åpnet

Follum tømmerterminal ble offisielt åpnet onsdag 11. februar, en uke etter planen på grunn av lokomotivhavari. Nå kan tømmer fraktes både til og fra Follum med tog, fremgår det av en pressemelding fra Viken Skog.

Publisert

Det er lagt til rette for lange tømmertog på Follum. (Illustrasjonsfoto: Njål Svingheim)

Ordfører Kjell B. Hansen, assistert av styreleder Olav Breivik i Viken Skog og Helge Nordby fra Fylkesmannen i Buskerud, klippet snoren for den nye tømmerterminalen onsdag ettermiddag.

Etter planen skal toget være fullastet med tømmer, og gå fra terminalen til Saugbrugs i Halden i 22.30-tiden onsdag kveld.

– Dette er starten på alt det som hører med for å få ny aktivitet her på Follum og i Treklyngen, sa Olav Breivik ved åpningen.

Verdiskapingen i skog kunne vært fordoblet

–Viken Skog er ikke bare en tømmerkjøper. Vi er også en industribygger for å sikre økt verdiskapning og vi er beredt til å skape nye arbeidsplasser. Hadde staten vært like ivrig på å utvikle norsk skognæring som på oljeutvinning i Nordsjøen, ville verdiskapningen i skogen kunnet doblet seg. I de kommende 20 årene kunne norske skogressurser gitt en verdiskapning på 900 milliarder kroner! En ren eksport av rundvirke vil kun gi 80 milliarder, sier Breivik.

Tømmertransport på jernbane er fordoblet i løpet av få år. I innlandet er jernbanen helt nødvendig for å få transportkostnadene på massevirke ned på et nivå som gjør det mulig å sikre avsetning av disse sortimentene.

Godt samarbeide

–Vi i Viken Skog har et meget godt samarbeide med kommune og fylke, og er veldig takknemlige for støttenvi opplever.Med den nye tømmerterminalen vil vi øke Viken Skogs konkurransekraft i Buskerud, Oppland og Vestfold. Ny og større tømmerterminal i Moss vil også styrke oss i Østfold og Akershus, sa Breivik

Ett tog i uken

De første to ukene vil i alt fire toglaster gå ut fra Follum med tømmer. Deretter blir det i første omgang ett tog i uken - til henholdsvis Halden og Sverige.

Ordfører Kjell B. Hansen «svingte» øksa og kuttet silkebåndet da han stod for den offisielle åpningen av Follum tømmerterminal.

– Gratulerer til Viken Skog, sa ordføreren. – Dette er svært viktig for skognæringen, og for Viken Skog, men det er også viktig for hele Ringerike, Valdres og andre nærliggende kommuner. Vi har stor tro på Viken Skog og det er en unik mulighet for Norge at det nå bygges skogindustri her på Follum med Treklyngen. Vi i kommunen og fylket vil samarbeide med de som ønsker, vil ogkannoe. Vi prioriterer de som er effektive, og Viken Skog er blant de røttene vi har tro på, sa ordfører Kjell B. Hansen.

Store muligheter med tømmerterminalen

Helge Nordby fra landbruks-og næringsavdelingen hos Fylkesmannen i Buskerud var meget fornøyd med å se den ene tømmerbilen etter den andre fra Valdrestømmer, Nyhus Transport og Elling Tuft Transport komme inn på Follum og laste kubikk etter kubikk med massevirke på toget.

– Dette er fantastisk! All honnør til Viken Skog som har fått opp denne flotte tømmerterminalen. Dette har stor betydning for skogbruket. Det er en tankevekker at vi i Buskerud hadde et årsvolum på 3,5 millioner kubikkmeter tømmer i 2007 da jeg startet i jobben, imens vi nå i 2014 kun hadde et volum på 350.000 kubikk i Buskerud. Det er en tiendedel av volumet for bare 7 år siden. Nå ser vi store muligheter med denne tømmerterminalen, og i å få opp skogindustri. Vi har et veldig godt samarbeid med både Viken Skog og med Ringerike kommune, sa Nordby.

Drives av lokalt firma

Det er Elling Tuft Transport AS som skal stå for driften av terminalen. Elling Tuft er glad for å ha fått oppdraget, i konkurranse med aktører fra hele Østlandet.

– Dette er et viktig oppdrag for oss, som er med på å trygge de 18 arbeidsplassene våre. Jeg er veldig godt fornøyd med logistikken og lastingen. Alt ligger til rette for at dette skal gå bra, for terminalen er ny og tilrettelagt for lange tog, sa Tuft.

Hvis vi stipulerer et volum første år fra Follum tømmerterminal til ca. 100.000 kubikkmeter, så tilsvarer det 2.500 tømmerbillass. Man unngår transport av 2.631 tømmerbiler gjennom Oslo.

Det er svenske TX Logistikk (datterselskap av tyske TX Logistikk AG) som står for jernbanetransporten fra Follum tømmerterminal. De henter også tømmer på Sokna og fra Flesberg på Numedalsbanen.

Powered by Labrador CMS