AudunLaagoyr

Ber om bedre rammebetingelser for treindustrien

Byggenæringens landsforening (BNL), Treindustrien, Skogeierforbundet og Norsk Industri ber Regjeringen om å endre reglene om lengde for tømmervogntog. Dagens regelverk er unødvendig komplisert, mener BNL-Direktør Audun Lågøyr.

Publisert

Dangens regelverk fører til mer kjøring med utstikkende last, mener BNL-Direktør Audun Lågøyr. Foto: BNL

– Det er unødvendig å ha to lengdeklasser for tømmervogntog, og regelverket bør forenkles siden det gir begrenset positiv effekt og fører bare til mer kjøring med utstikkende last, sier Audun Lågøyr i BNL på deres nettsider.

Da Samferdselsdepartementet innførte 24 meter vogntoglengde for tømmertransport tidligere i år, ble økning av tillatt vogntoglengde bare gjort gjeldende for en mindre del av vegnettet.

– Dette ble et unødig komplisert regelverk som gir begrenset positiv effekt og fører til mer kjøring med utstikkende last, sier Audun Lågøyr I BNL

BNL og de andre organisasjonene peker på at sporingskravet for tømmervogntog med langhenger er det samme enten lengden er over eller under 22 meter. Siden forskjellene i faktisk lengde mellom de aktuelle kjøretøyene er små, mener organisasjonene at det ikke er hensiktsmessig å ha to lengdeklasser for slike vogntog. Derfor ber organisasjonene Regjeringen endre regelverket og åpne hele tømmervegnettet for 24 meter slik Vegdirektoratet la opp til i høringen i 2012.

– Når sporingskravet er det samme, og forskjellene i lengde mellom de lengste og de korteste kjøretøyene stort sett ligger innenfor én meter, er det unødvendig å ha to lengdeklasser for tømmervogntog med langhenger, avslutter Lågøyr.

Les brevet som organisasjonene har skrevet til samferdselsministeren her.

(BNL)

Powered by Labrador CMS