Tredekker, Moelven, tilpasset

Moelven med ny løsning for trebroer

Det foreslåtte forbudet mot å bruke tverrspente dekker i trebruer har vakt både sinne, frustrasjon og undrende hoderysting i fagmiljøene, skriver tu.no.

Publisert

Her blir tverrspente dekker testet med spenntau i stedet for stenger. Spenntau er vaier, ikke ulikt slike som benyttes i hengebroer. Løsningen på bildet er nå valgt til to trebroer med tverrspente dekker som Statens vegvesen har bestilt og som nå er under bygging. Den ene er Åsta bro i Østerdalen. (Foto: Åge Holmestad, Moelven Limtre)

Det er i et nytt utkast til Håndbok 185, om brukonstruksjoner, at Statens Vegvesen helt overraskende tok inn en setning om at den dekketypen som 98–99 prosent av kjørebroer i tre er konstruert med, skal forbys.

Overfor Teknisk Ukeblad sier sjefingeniør Olav Grindland at det er bekymring fra dem med ansvaret for drift og vedlikehold, som ligger bak det foreslåtte forbudet.

Det skal primært være korrosjon i strekkstengene og at kreosotimpregneringen ser ut til å ødelegge membranene, som er de sterkeste ankepunktene.

Glassfiber bedre enn stål

Men nå viser det seg at fagfolk ser løsninger på begge disse utfordringene.

Sammen med Moelven Limtre AS er Statens vegvesen involvert i et prosjekt der man ser på glassfiberstenger som erstatning for de korrosjonsutsatte stålstengene.

– Det ville blitt for kostbart å utvikle slike kun for brodekker, men slike stenger er allerede i produksjon og brukes blant annet i fjellsikring, sier Åge Holmestad, administrerende direktør i Moelven Limtre.

Holmestad forteller at de fortsatt ikke er i mål med løsningen, men at den virker lovende. Glassfiberstagene er sterke nok.

Les hele saken hos tu.no her.

"
Powered by Labrador CMS