tommerEksport

Øker tillatt høyde

Så lenge tømmertilhengeren har godkjent stabilitetskontroll, fjernes nå høydebegrensningen.

Publisert

illustrasjonsbilde: yayimages.com

Ingen høydebegrensning betyr i praksis 4,5 meter, mot den tidligere maksgrensa på 4 meter. Tilhengere som ikke har fått godkjent elektronisk stabilitetskontroll er fortsatt begrenset til 4 meter hvis de har 4 aksler og 4,2 meter hvis de har 5 aksler.

Overkommelig å oppnå godkjenning

Ove Bergfjord i Transportfellesskapet Østlandet anslår at 35 prosent av dagens slepevognpark har elektronisk stabiliseringskontroll.

– Disse er klare til å utnytte endringen direkte. Det vil også være en overkommelig investering å omprogrammere øvrige slepevogner, forutsatt at disse har justerbare staker, uttaler han til glommen-skog.no.

Bedre lønnsomhet og miljø

Administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, påpeker at resultatet av den nye forskriften er bedre lønnsomhet og bedre miljø:

– Når transportørene får med seg mer tømmer på færre biler betyr det bedre kapasitetsutnyttelse, lavere utslipp og bedre lønnsomhet, sier han til lastebil.no.

Skogeierforbundet fornøyd

Også Skogeierforbundet er fornøyd med økningen i tillatt høyde:

- Når Statens vegvesen nå fjerner den spesielle høydebegrensingen på tømmervogntog med langhenger, faller den siste brikken på plass. Nå må vi si oss godt fornøyd med det regelverket for tømmertransport med 7-akslede vogntog som vi har fått, sier Dag Skjølaas i Skogeierforbundet.

(kilder: Glommen skog, Skogeierforbundet og Norges Lastebileier-Forbund)

Powered by Labrador CMS