Hedmark utbedrer skogsbilveier
Hedmark fikk 4 millioner kroner over revidert statsbudsjett i 2013 til ombygging og punktutbedring av skogsbilveier. I stor grad har midlene gått til ombygging og forsterking av svake punkter som broer, dreneringssystemer generelt, snuplasser og bæreevneforsterking. Noe har også gått til ombygging av skogsbilveier. Det er gitt tilsagn om tilskudd til i alt 65 prosjekter i 2013.
Norge har den desidert laveste skogsveidekningen i Skandinavia. De beste områdene i Norge har bare halvparten så mye skogsveier som i Sverige.
– Skogsveibyggingen i Norge ligger på et historisk lavt nivå, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug. – Resultatet er at store skogsområder blir liggende ubrukt. Mer skogsveier er viktig for skogbruket og noe jeg vil prioritere fremover.
Punktutbedringer på skogsbilveiene

Ombygging og forsterking av svake punkter som broer har vært et prioritert område i utbedringen av skogsbilveier i Hedmark. Her er en bro i Atndalen. (Foto: Tore Holaker)
Som en del av satsingen på modernisering av skogsbilveinettet, er det satt fokus på utbedringer av flaskehalser og deler av veiene som er i for dårlig stand.
Det er viktig med et godt skogsbilveinett for en effektiv virkestransport, samt veier som tåler dagens og fremtidens klimautfordringer.
Hedmark fikk 4 millioner kroner over revidert statsbudsjett i 2013 til ombygging og punktutbedring av skogsbilveier. Til tross for at disse midlene kom midt på sommeren etter at veiforeningene hadde hatt årsmøter og vedtatt budsjetter, tok næringen likevel tak i mulighetene ekstrabevilgningene ga. I stor grad har midlene gått til ombygging og forsterking av svake punkter som broer, dreneringssystemer generelt, snuplasser og bæreevneforsterking. Noe har også gått til ombygging av skogsbilveier. Det er gitt tilsagn om tilskudd til i alt 65 prosjekter i 2013.